Tények és adatok a mesterséges intelligenciáról

A mesterséges intelligencia forró téma a vállalkozások számára – ez derült ki a nemrégiben az Infotér Egyesülés Szakmai Napján . A mesterséges intelligencia képességei kibővítik a lehetőségeket arra vonatkozóan, hogy a vállalkozások hogyan közelítsék meg a valós idejű kapcsolattartást ügyfeleikkel, kezeljék működésüket és biztosítsák az üzletmenet folytonosságát a világjárvány során. A technológia fejlődésével a vállalatok új módokat találnak az innovációra és a terjeszkedésre. Az alábbiakban idézünk idézünk néhány mesterséges intelligencia-statisztikai adatot, melyek segítenek megérteni a mesterséges intelligencia használatát 2023-ban.

Mi a legnagyobb hiányossága az emberi intelligenciának?

Az emberi intelligencia legnagyobb hiányossága az, hogy gyakran hajlamos torzítani az információkat, és nem mindig képes objektív döntéseket hozni. Az emberi agy sokszor hajlamos az érzelmi és szubjektív tényezők befolyásolására, ami torzíthatja az észlelésünket és döntéseinket. Ezért az emberi intelligencia néha hibás következtetésekre és döntésekre vezethet, melyek nem feltétlenül optimálisak vagy helyesek.

Az emberi agy kapacitása is korlátozott, és csak bizonyos mértékig képes feldolgozni a bonyolult információkat. Az emlékezetünk is korlátozott, és nem mindig tudjuk hozzáférni a szükséges információkhoz, amikor szükség van rájuk.

Az emberi intelligencia másik hiányossága az, hogy hajlamos a rövid távú szemléletre, és nehezebben érzékeli a hosszú távú hatásokat. Gyakran előfordul, hogy az emberi döntések azonnali elégedettségre irányulnak, de hosszú távon károsak lehetnek.
Végül az emberi intelligencia hajlamos a tudás korlátozottságára és az elfogultságra. Az emberek hajlamosak ragaszkodni a meglévő nézetekhez és értékekhez, és nehéz számukra új információkat és nézőpontokat befogadni. Az elfogultság és a tudás korlátozottsága az emberi intelligencia hiányosságai, melyek hatással lehetnek a döntéseinkre és az életünkre.

Milyen veszélyeket jelent az általános Mesterséges intelligencia az emberi társadalomra nézve?

Az általános mesterséges intelligencia (AGI) fejlesztése számos potenciális veszélyt jelent az emberi társadalomra nézve. A következők néhány példa erre:

Munkahelyek elvesztése: Az AGI alkalmazása valószínűleg vezetni fog a munkahelyek jelentős elvesztéséhez, mivel az automatizálás és a robotizáció már most is helyettesíti az emberi munkaerőt, és az AGI tovább fokozhatja ezt a folyamatot. Ennek következményei lehetnek a munkanélküliség, az életszínvonal csökkenése és a társadalmi egyenlőtlenségek növekedése.

Erősített tanulásból adódó kockázatok: Az AGI rendszerekben használt erősített tanulási algoritmusok az érzékelő rendszer és a környezet közötti bemeneti-kiadási kapcsolatokon keresztül tanulnak. Ha az ilyen rendszerek hibásan programozottak, vagy rosszul alkalmazzák őket, akkor a rendszer összeomolhat, vagy olyan viselkedést mutathat, ami veszélyes lehet az emberekre.

Intelligencia verseny: Az AGI verseny kialakulása különböző országok között növelheti a konfliktusokat és az instabilitást a világban, mivel a nagyobb intelligencia rendszerek nagyobb előnyöket jelenthetnek biztonsági és gazdasági szempontból.

Veszélyes fegyverek: Az AGI fejlesztése és alkalmazása potenciálisan veszélyes fegyvereket hozhat létre, amelyek képesek lehetnek önállóan cselekedni és veszélyt jelenteni az emberi életre.

Az emberek jogainak védelme: Az AGI fejlesztése és alkalmazása számos kérdést vet fel az emberek jogainak védelmével kapcsolatban, beleértve az adatvédelmet, a magánéletet és a személyes szabadságjogokat.

Az AI helyzete az üzleti életben
Mindenki szeret beszélni az AI-ról és az üzleti növekedés és fejlesztés lehetőségeiről – de milyenek az üzleti felhasználás általános kilátásai?
A TechJury cikke szerint a vállalatok 35%-a használ mesterséges intelligenciát, és a cégek 42%-a vizsgálja a mesterséges intelligencia bevezetését a jövőben.
A vezető vállalkozások 91,5%-a folyamatosan fektet be mesterséges intelligenciába.
A Gartner közvéleménykutató Intézet szakértői szerint az MI-t használó szervezetek vásárlói elégedettsége várhatóan 25%-kal növekszik 2023-ra.
Az Info-Tech Research Group informatikai elemző cég jelentése szerint a magánszektorbeli vállalatok 44%-a tervez AI-rendszerekbe való beruházást 2023-ban.
Összességében elmondható, hogy az AI széles körben elterjedt az üzleti életben, de a legtöbb vállalat nem világuralomra használja, hanem folyamatok automatizálására, az ügyfélszolgálat és a személyre szabás javítására, a teljesítmény növelésére és az adatok elemzésére. Összességében a vállalkozások versenyelőnyre törekednek.

AI prioritások és tervek
A McKinsey a következő kockázatokról számol be, és sürgeti a vállalatokat, hogy a mesterséges intelligencia kapcsán a következőket részesítsék előnyben:
* Kiberbiztonság
* Megfelelés
* Megfelelő magyarázatok
* Személyes adatvédelem
* Hangalapú keresés és mesterséges intelligencia statisztikák
Az olyan technológiák elterjedésével, mint az Amazon Alexa és az Apple Siri (leggyakrabban okostelefonokon használt) felgyorsulásával, a hangalapú keresés minden bizonnyal átvette a helyét a feltörekvő technológiai térben. A műszaki zsűri szerint :
* A mobilfelhasználók 97%-a mesterséges intelligenciával működő hangsegédeket használ
* Már több mint 4 milliárd eszköz működik mesterséges intelligencia által működtetett hangasszisztenseken
* Az emberek 40%-a naponta legalább egyszer használja a hangalapú keresés funkciót.


Gépi tanulás és mesterséges intelligencia statisztika
A gépi tanulásban való részvétel, a mesterséges intelligencia és a big data sok szervezet számára a prioritási lista élén áll.

A Verta, Inc. felmérése szerint a megkérdezett vállalatok 63%-a tervezi, hogy 2023-ban növeli vagy fenntartja a mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra fordított kiadásait. Amikor arra kérték, hogy említsék meg a költségvetési változások mögött meghúzódó három fő mozgatórugót, a vezető tényezők között szerepelt az üzleti stratégia változásai, a felhőalapú migráció és modernizáció, valamint a költségnyomás és az infláció.

A szórakoztatóipari óriás, a Netflix arról is ismert, hogy a tartalomajánlatokban gépi tanulást és mesterséges intelligencia szoftvert használ, amivel a cég beszámolói szerint évi 1 milliárd dollárt takarít meg.

A mesterséges intelligencia hatása a foglalkoztatásra és a foglalkoztatási piacra
Sokan aggodalmukat fejezték ki állásuk helyzete miatt az AI és a gépi tanulás közelgő növekedése miatt. Semrush intézet szerint a munkavállalók 38%-a arra számít, hogy 2023-ra automatizálják a munkáját. 13%-uk arra számít, hogy a mesterséges intelligencia teljesen megszünteti pozícióit az iparágában.
A számos bírálat ellenére a mesterséges intelligencia technológia várhatóan 12 millióval több munkahelyet teremt, mint amennyit felváltana. Az állásokra várhatóan nagy lesz a kereslet, 2025-ig 97 millió szakemberre lesz szükség az AI-iparban.

Az egyik O’Reilly-jelentés iparágonként bontotta le a használatot. A következőket mutatták ki:

* Technológia: 17%
* Pénzügyi szolgáltatások: 15%
* Egészségügy: 9%
* Iskolai végzettség: 8%
* Kormányzat/közszektor: 6%
* Távközlés: 5%
* Gyártási 4%
* Kiskereskedelem: 4%
* Média: 3%
* Energia: 3%
* Védelem/biztonság: 3%
* egyéb: 22%

Statisztikák az AI-ról a kiskereskedelmi iparban

Jelenleg a kiskereskedelmi piac magáévá teszi az AI használatát, mivel képes egyénekre szabott ajánlásokat tenni a termékválasztás alapján.

A kiskereskedelmi ágazatban a mesterséges intelligencia ráfordítása 2026-ra várhatóan eléri a 20,05 milliárd dollárt, ami 2019 óta 39%-os éves növekedési ráta.
A kiskereskedelmi vezetők 80%-a azt várja cégeitől, hogy 2027-re alkalmazzák az AI-alapú intelligens automatizálást.
A Juniper Research a gépi tanulásra fordított kiadások 230%-os növekedéséről számolt be 2019 és 2023 között.


Chatbotok és mesterséges intelligencia
Sok vállalat alkalmazza az AI-t, hogy támogassa ügyfélszolgálatát, különösen a chatboton keresztüli ügyfelek interakcióit illetően. A BloggingWizard a következő chatbot-statisztikát állította össze:

* A Salesforce szerint jelenleg az ügyfélszolgálati cégek 23%-a használ mesterséges intelligenciát
* Az IBM jelentése szerint a chatbotok akár 30%-kal is csökkenthetik az ügyfélszolgálati költségeket
* A UserLike szerint a felhasználók 68%-a élvezi azt a sebességet, amellyel a chatbotok válaszolnak

Ezen előnyök ellenére a chatbotok megkjelenését nem mindenki fogadja örömmel. A UserLike szerint az emberek 60%-a még mindig szívesebben beszél élő ügyfélszolgálati képviselővel. A Business Insider szerint az emberek 60%-a aggódik amiatt is, hogy a chatbotok nem tudják pontosan megérteni kérdéseiket.


AI piaci statisztika

Az AI piac erőteljes növekszik. A Precedence Research jelentése szerint a globális piac mérete 2022-ben 119,78 milliárd dollár lesz. A piac várhatóan eléri az 1597,1 milliárd dollárt 2030-ra.
Az Egyesült Államokban a mesterséges intelligencia piaci részesedése 2025-re várhatóan 190,61 milliárd dollár lesz.


Mesterséges intelligencia növekedése
A számok nem hazudnak. Az AI piaci mérete egyre nagyobb lendületet kap.
A Precedence Research 2022-ben 138,4 milliárd dollárra értékelte az AI szoftverpiac méretét.
Semrush szerint a mesterséges intelligencia előrejelzett éves növekedési üteme 2020 és 2027 között 33,2%


A mesterséges intelligencia elfogadásának akadályai


A mesterséges intelligencia elterjedtsége és a mesterséges intelligencia technológiai fejlődése ellenére néhány akadály akadályozza a szervezeteket a mesterséges intelligencia bevezetésében. A CompTIA azonosította a mesterséges intelligencia bevezetésének legfőbb akadályait:
* Szakképzett személyek hiánya és munkaerőhiány
* Nem egyértelmű befektetésarányos megtérülés (ROI) mutatók
* Az AI-rendszerek összetettsége
* Kormányzás hiánya
* Félelem a munkahelyváltástól.

Az AI bevezetésének előnyei


A mesterséges intelligencia alkalmazása pozitív előnyökkel járhat a vállalkozások számára, többek között (de nem kizárólagosan):

* Csökkentett működési idő
* Nagyobb üzleti betekintés
* Csökkentett emberi hiba
* Rutin feladatok automatizálása
* Fokozott termelékenység
* Jobb ügyfélszolgálat
* Virtuális asszisztensek

A munkahelyi fennakadások lendületet adtak a virtuális asszisztenseknek, mivel a dolgozók hatékonyabb munkamódszereket találtak a decentralizált környezetben.

A Gartner szerint a tudásmunkások 50%-a 2025-re virtuális asszisztenst fog használni.
A Deloitte 2022-es Global Outsourcing felmérése szerint a kiszervezésre fordított globális kiadások elérhetik a 971,2 milliárd dollárt 2023-ban.

AI az Ügyfélszolgálatban

Az AI minden bizonnyal hasznos volt az ügyfélszolgálat területén. A Semrush a következő mesterséges intelligencia statisztikát közöl :

A marketingesek 80%-ának már volt chatbotja az ügyfélélmény-stratégiája részeként. A vállalkozások 40%-a szerint az ügyfélélmény a legfőbb motivációja a mesterséges intelligencia használatában. Az ügyfélszolgálati interakciók 85%-ára chatbotok válaszoltak.


AI a marketingben
Nagyon sok felhasználási eset létezik az AI alkalmazására, ha marketingről van szó. A Semrush jelentése szerint a marketing és az értékesítés minden más részlegnél fontosabbnak tartja az AI-t és a gépi tanulást.
A marketingvezetők 48%-a szerint a mesterséges intelligencia a legjelentősebb különbség abban, ahogyan az ügyfelek kapcsolatba lépnek velük.
Az e-kereskedelmi vállalatok 51%-a használja az AI-t a zökkenőmentes élmény biztosítására.

Gyakran felmerül néhány kérdés az AI-val és a gépi tanulással kapcsolatban.

  • Mire képes az AI?
  • Az AI felváltja a munkámat?
  • Hogyan használják ma az AI-t?
  • Mitől kell aggódnunk, ha AI-ról van szó?
  • Biztonságos az AI?
  • Hogyan hat az AI a kiberbiztonságra?
  • Mi a különbség az AI, a gépi tanulás és a mély tanulás között?


Mi az AI három típusa?
Háromféle mesterséges intelligencia létezik:

Mesterséges keskeny intelligencia (ANI): A mesterséges intelligencia egyetlen formája a piacon. Az ANI egyetlen problémát tud megoldani, és egyetlen feladatot is megelégedéssel hajt végre, például egy kapcsolódó terméket javasol a vásárlónak.
Mesterséges általános intelligencia (AGI): A mesterséges intelligencia egy olyan formája, amely utánozza az emberi okokat, de egyelőre még csak elméleti koncepció.
Mesterséges szuperintelligencia (ASI): Szintén csak fogalmi jellegű, az ASI olyan filmek cucca, amelyek rendkívül összetett és logikus mesterséges intelligenciát tartalmaznak, amely képes az emberi képességeket meghaladó érvelésre, és amely képes érzelmi kapcsolatokat építeni.

Hol használják ma az AI-t?
A mesterséges intelligencia világszerte használatos, és az Egyesült Államok jelentős vezető szerepet tölt be. Az O’Reilly-jelentés a felhasználást mutatja országonként, csökkenő sorrendben.

Egyesült Államok
India
Kanada
Németország
Egyesült Királyság
Spanyolország
Brazília
Mexikó
Ausztrália
Olaszország
Franciaország
Japán


Mi az AI jövője?
Az AI tovább halad előre. Az olyan vállalatok, mint az IBM és a Google, előkészítik az utat az AI jövője felé. Az IBM a közelmúltban előrehaladást ért el a természetes nyelvi feldolgozás fejlesztésével, hogy javítsa mesterségesintelligencia-platformját, a Watsont. Az IBM emellett a folyékony intelligenciára számít, az AI összetettebb felhasználására, amely lehetővé teszi a technológiának, hogy a tudás különböző formáit kombinálja összetettebb problémák megoldása érdekében. 2022 novemberében az OpenAI elindította a ChatGPT-t. A ChatGPT az OpenAI GPT-3 nagy nyelvi modellcsaládjára épül, és mind a felügyelt, mind a megerősített tanulási technikákkal finomhangolt.

Ki rendelkezik a legfejlettebb AI-val?
Scoop szerint a világ legfejlettebb mesterséges intelligencia rendszerét 2021 áprilisában telepítették Új-Zélandon a Waikato Egyetemen. A telepítés az ország azon ígéretét követi, hogy világelsővé váljon az AI kutatás és fejlesztés terén. Ez az AI-rendszer hatalmas mennyiségű adatot képes gyorsan és hatékonyan feldolgozni, ami lehetővé teszi az AI-nak és a gépi tanulási intelligenciának az összetett problémák megoldását.

Szabó Szilárd

tabs-top
More in Science & tech
Intelligens emberek a mesterséges intelligenciáról

Átvette az uralmat az Általános Mesterséges Intelligencia (AMI)? Vagy történt, AMI történt? Miért (NEM) veszítjük el az állásunkat? Ezekről a...

Close