A Visegrádi Országok neves színházi vezetői, kulturális szakemberei beszélgettek a színházi együttműködésről, az innovációs kihívásokról a térség Európai Uniós csatlakozásának 20 éves évfordulója kapcsán a VéNégy Fesztiválon. Az idén tizenegyedik alkalommal megrendezett VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó a színházi és koncertprogramok mellett a kezdetek óta helyet ad olyan szakmai beszélgetéseknek, konferenciáknak, amelyek a térség színházi együttműködését építik. A beszélgetés házigazdája Déri Stefi volt.
„A művészeti együttműködés és innováció 20 éve” elnevezésű konferenciabeszélgetés résztvevői által érintett legfontosabb kérdés az volt, hogy mennyire járult hozzá a csatlakozás az új módszerek, ötletek bevezetéséhez a kulturális szférában és hogy milyen hatással volt ez a térség színházi együttműködésére, vérkeringésére.
Kis Domonkos Márk fesztiváligazgató, a Magyar Teátrumi Társaság alelnöke elmondta, hogy a VéNégy Fesztivál megalapításának egyik legfontosabb célja pont az volt, hogy a Visegrádi térség az európai integráción belül ne csak politikailag, hanem kulturálisan is egy egymástól folyamatosan tanuló, egymást erősítő közösséggé váljon. Elmondta, hogy a színház innovációs kényszerben van, hiszen a fiatal generáció fogyasztási szokásainak a változása, a felgyorsult tartalmak állandó lépéskényszerre késztetik a színházat is, ami új impulzusokat is jelent a művészeknek.
Grzegorz Bral, a világhírű lengyel rendező és színészpedagógus, a Song of The Goat Theatre igazgatója rámutatott arra, hogy az érdeklődés felkeltésére, a nézők bevonzására olyan komplex színházi eszköztár kell, ami a prózát zenét, mozgást, ritmust integránsan kezeli. Véleménye szerint a legfontosabb az, hogy maguk a fiatalok mit gondolnak a művészetről, színházról és nem az, hogy mi mit gondolunk az ő érdeklődésükről.
Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság alelnöke szerint a megoldás kulcsa, hogy jó produkciókat kell létrehozni. A fiatal közönség minden jóra nyitott és befogadó. A felgyorsult és megváltozott kultúra fogyasztás nagy kihívást jelent, de a jóra és minőségi kultúrára nyitottak a fiatalok, az nem csak a régiek kiváltsága.
Ondrej Šoth, a Kassai Nemzeti Színház igazgatója beszélt a négy ország művészeti egyetemeinek közös víziójáról, valamint elmondta, hogy kifejezetten kezdeményezni kell a magyar-szlovák és térségi közös produkciók létrehozását és ez az együttműködés egyben innovációs kényszert is teremt.
David Gernes a csehországi Olmüzti (Olomouc) Morva Szinház igazgatója szerint a csatlakozás, a szolgáltatásoka, munkaerő szabad áramlása jó hatással volt a színházra, ez a szellemiség a Visegrádi térséget is nyitottabbá tette az együttműködésre. A színház már sokadik alkalommal vesz részt a fesztiválon és a színház művészei részt vettek korábban a fesztivál nemzetközi workshopján.
Kutni Mátyás, edukációs szolgáltatásokért felelős igazgató, a Nemzeti Innovációs Ügynökség részéről hangsúlyozta, hogy az innovációs gondolkodást alapvetően a piac szülte, de a szemlélet egyre erőteljesebben jelen van a művészeti szolgáltatások vonatkozásában is, számtalan jó gyakorlat is mutatja ezt.
Az igényes zene ismét átveszi a főszerepet Paloznak lankáin – az élményt a minőségi zene és a balatoni borvidék szerelmesei...