Ki is volt Feszty Masa?

Feszty Árpád neve közismert, főleg legismertebb alkotása: a jelenleg Ópusztaszeren látható, évente több százezer ember által látogatott Magyarok bejövetele c. körkép révén. Az irodalom iránt érdeklődők számára még azért is nevezetes Feszty Árpád, mert az ő felesége volt Jókai Mór fogadott lányának a lánya, azaz Jókai „mostohaunokája”. E nevezetes festőnek a felvidéki Ógyallán volt birtoka. Egyetlen gyermeke volt, Feszty Masa, akiből szintén igen tehetséges festő lett. Róla szeretnénk e megemlékezésünkben szólni.

Dr. K. M. édesanyjának lánykori képe, melyet Feszty Masa készített 1942-ben. *

E sorok írójának megadatott, hogy felvidéki (ógyallai) rokonsága révén, személyesen találkozhatott a nagyszerű festő, a szintén ógyallai kötődésű Feszty Árpád lányával: Feszty Masával. Másoknak Feszty Masa neve a híres édesapa – a monumentális történelmi festészet elismert művésze – után kevésbé cseng ismerősen a fülnek, pedig ő is – híres apjához hasonlóan – festőnek tanult, és azzá is vált.

Feszty Masa az akkori budapesti Iparművészeti Főiskolán tanult, majd a müncheni Képzőművészeti Akadémián folytatta tanulmányait. Eleinte tájképeket, portrékat festett, első önálló kiállítását 1922-ben rendezte az Ernst Múzeumban. Édesanyjáról – aki Jókai Mór és annak felesége, Laborfalvi Róza unokája volt – és Kallós Ede szobrászról készített arcképei most is a Magyar Nemzeti Galéria becses darabjai. Portréiban különösen a tágra nyílt szemek ábrázolása volt kifejező, jellegzetes. Később a transzcendens felé vonzódott, közel száz templom (és számos szerzetesrend) felkérésére festett oltárképeket, szentképeket. Egyházi témájú képei – többek között – a remetevárosi Bazilikában, a budapesti Jezsuita templomban vagy Domaházán találhatóak. Édesanyja tragikus tűzhalálos balesete után teljesen összeomlott, felépülésében a Szociális Nővérek Társasága nagyon fontos szerepet játszott. Miután alkotókedve visszatért, újra hatalmas lelkesedéssel dolgozott. Egy ideig a Budai Várban volt az alkotóműhelye, ahol láthattam fehér köpenybe öltözött mozgékony alakját, mindig így festett. Körülötte galambok repkedtek, ezek többnyire sérült állatok voltak, akiket ő befogadott – így a festőműhely egyben galambház is volt. A repkedő, turbékoló állatok talán még ihletet is adhattak az alkotáshoz. Számtalanszor dolgozott ingyen, a művészet iránti szeretetétől vezérelve. Említett személyes érintettségemet a műhelyében a vele való ritka találkozások emlékei és fiatalkori édesanyámról készült – lakásomban nagy becsben őrzött – szép festménye jelentette.

A festészet mellett az írás is foglalkoztatta őt, a Nők Lapjában többször jelentek meg cikkei is. Légies, törékeny alakja, kifinomult vonásai most is élénken élnek bennem, míg ő a Kerepesi temetőben pihen. Festményeivel főleg templomokban találkozni, melyek olyanoknak is maradandó élményt jelenthetnek, akik nem ismerték őt személyesen. Nekem szerencsémre ez megadatott.

Dr. Kővári Marietta

* A csatolt kép e cikk szerzője, Dr.K.M. édesanyjának lánykori képe, melyet Feszty Masa készített 1942-ben. A képpel állít emléket az édesanyját megörökítő híres festőművésznek, egyben régóta elhunyt édesanyjának is. 

tabs-top
More in Kultúra
Világsztárok a júniusi fesztiválon!

Ez évben immáron 20. alkalommal rendezik meg Magyarország legnagyobb motoros és zenei fesztiválját Open Road néven. A szervezői csapat már...

Close