MAGYAROK MINDENÜTT A NAGYVILÁGBAN…

Sokan sokszor hangoztatjuk, a magyarok tehetsége a világ minden részében tetten érhető, s ennek apropójaként tűztük tollhegyre egy nagy jövő előtt álló mérnök ember példaértékű történetét. Dr. Szabó Gábor a Tesla Autopilot egyik fejlesztője, aki többi között már a Szilikon Völgy legnagyobb cégeinél is dolgozott. Az alábbiakban Nagy Zsolt (Forbes Magazin) újságíró riportja alapján adunk közre olvasóinknak egy rövidebb változatot, természetesen a lényegre törekedve.

Palo Alto kicsivel több, mint egy óra vonattal San Franciscóból. A város maga igen apró, aranyos kis főutcával, enyhe mediterrán beütéssel, szóval ez még nem tenné különösebben izgalmassá, viszont lényegében ez a városka volt a Szilícium-völgy inkubátora. Itt indult el a PARC (a Palo Alto Research Center), ami negyven évvel ezelőtt egy irodai kísérletből megteremtette a ma ismert számítástechnika alapjait (92-ben már megalkották a táblagépet!). Többek között ebben a városban indult a Google, a HP, a Facebook, a Logitech és az Apple is.

Az úti cél a Tesla Motors főhadiszállása.

Az épületbe lépve egy hatalmas kijelzőn világtérkép, rajta az összes supercharger és azok pillanatnyi állapota (Magyarországon még nincsen). Gábor a cég egyik autopilot-ra szakosodott csoportját vezeti, aki nem Elon Musk cégénél kezdte völgybeli karrierjét. A BME-n végzett mint mérnök-fizikus, a posztdoktorija alatt kutatott a Harvardon is, Kaliforniába már kifejezetten munkát keresni ment. Az első állomás a HP Labs volt, a sors iróniája, hogy az épület, amiben most a Tesla gyára van, egykor az övék volt.

Négy év után váltott, és data scientist lett a Twitter-nél. „A felhasználói viselkedést modelleztem. Az egyik projekt arról szólt, hogyan alakulnak ki a minket körülvevő közösségek. Egy közösség a család, egy másik az iskola, aztán ott a hobbi, és ezek csak ritkán fedik egymást. Próbáltuk megjósolni, mely közösségek lesznek aktívak.” A nagy jövő előtt álló szakember ezenkívül olyan algoritmusok fejlesztésén is dolgozott, amelyekkel a felhasználók releváns tippeket kaptak, kit érdemes követniük. Természetesen ezzel együtt járt, hogy a hirdetők is jobb eséllyel találhatták meg a célközönséget.

A Twitter után az Uber kaliforniai ellenlábasa, a Lyft jött. „Borzasztóan jó cég volt, a sofőrök és az utasok kényelmén volt a hangsúly.” Gábor tervezte az új algoritmusok egy részét, a feladat az utazási kereslet-kínálat megbecslése, illetve az utazás időtartamának valós idejű előrejelzése volt. E mellett némi hardveres tapasztalatra is szert tett. Bevallása szerint imádja a drónokat, az autójából meg kiszerelte a rádiót, és egy tabletet épített be a helyére, komplett áramkörrel, amivel folyamatosan monitorozni tudta a motor állapotát, és alapfunkciókat is vezérelhetett róla. Ez is közrejátszott abban, hogy egy nap megcsörrent a telefon, a Tesla Motors HR-ese volt a vonalban.

„Nagyon udvariasak voltak, egyáltalán nem voltak tolakodók vagy rámenősek, ez nagyon tetszett.” Volt egy pozíció, aminek Gábor tapasztalata és tudása pont megfelelt, de ez nem jelentette azt, hogy kapásból meg is kapta az állást. Neki is végig kellett járnia a rigorózus felvételi folyamatot, prezentált, találkozott a mérnökökkel, csinált házi feladatot, aztán egyszer csak Elon Musk volt a vonal végén. Gábor most már a Tesla Autopilot egyik részcsoportjának vezetője, és ez (amellett, hogy rendszeresen tárgyal Elon Musk-kal) sajnos együtt járt a szigorú titoktartással is, ezért nem beszélhetett a munkájáról.

A Tesla 2014-ben kínálta fel először az Autopilot-ot a Model S-hez. A Wikipédia szerint az a terv, hogy 2017 végére a cég előálljon a teljesen önvezető modellel, és 2019-re meg is legyen az engedély rá. Az önvezető autó vonzó álom a Völgy számos óriáscégének, és amit ennyien akarnak, azt ritkán hagyják a süllyesztőben. A Google már a nyilvános tesztfázisban jár, a Waymo oldalán Phoenix lakosait invitálják arra, hogy teszteljék ők is a járgányt. A projektet még 2009-ben indították.

Az Uber-nek volt egy csörtéje a kaliforniai hatóságokkal, ezért inkább áttette az önvezető autóinak tesztjét Arizonába, de ott a helyiek már hívhattak maguknak (persze a biztonság kedvéért egy valódi sofőrrel a volán mögött ülő) autót. Az Apple viszont visszakapcsolt egy fokozatot, augusztus végén olyan hírek jelentek meg, hogy felhagynak a saját autó gyártásának ötletével, és helyette inkább csak a szoftvert fejlesztik le, a járművet külső gyártótól szerzik majd be.

Sz. A.

tabs-top
More in Science & tech
A természet matematikája

Amikor egy erdőben sétálva élvezettel szívjuk be az üdítő levegőt, vagy egy tarka réten kíváncsian vesszük szemügyre a virágokon szorgoskodó...

Close