Beköszöntött a tél!

Szakemberek állítják, hogy a hideg megérkeztével hirtelen megugrik az autósok gondja az akkumulátor okozta indítási nehézségek miatt. Nos, ez ügyben megkérdeztünk egy nagy tapasztalatokkal rendelkező autós család anno sikeres autóversenyzőjét, aki közel húsz éven keresztül gyűjtötte be serlegeit avagy kupagyőzelmeit. Mindezeket mondhatni zsákszámra szerényen ugyan a padlásra helyezte (ám később a fémgyűjtőknek ajándékozta), azért a szerencsének köszönhetően egy tucatnyit sikerült megmenteni – barátainak köszönhetően. Nevezetesen Dr. Majzik Gabriella segít olvasónknak ez ügyben tanácsaival…

Az akkumulátorok átlagos élettartama 5-6 év, így nagy valószínűséggel minden autóssal előfordult már egyfajta indítási probléma. Egy lemerült akkumulátor sosem tud jókor jönni. Ha egy akkumulátor egyszer már cserbenhagyott, nem szívesen adunk neki még egy esélyt adni, még ha menthető is lenne – többnyire akkor is inkább lecseréljük. Erre azonban nem mindig van lehetőség, így marad a vészmegoldás, vagyis a ,bikázás’. A lényeg: néhány egyszerű szabályt azért érdemes betartani, nehogy a nagy buzgalomban többet ártsunk, mint használjunk. Fontos, hogy a bikázáshoz kell egy másik autó is, amelyiknek lehetőleg rendben van az akkumulátora, utána pedig kezdődhet a művelet:

1. Bikázáshoz mindig szabvány indítókábelt használjunk, ne próbáljunk házilag eszkábálni jobb sorsra érdemes hosszabbítóból vagy más kábeldarabból.

2. Fontos, hogy a két akkumulátor megközelítőleg azonos teljesítményű legyen. A segítő autó akkumulátora kisebb semmiképpen nem lehet!

3. Csatlakozás előtt le kell állítani mindkét motort.

4. Az indítókábel egyik piros csipeszét csatlakoztassuk a lemerült akkumulátor pozitív pólusára, a másikat pedig a segítő akkumulátor pozitív pólusára. Piros, mint pozitív – így könnyebb megjegyezni.

5. A fekete kábelcsipeszt helyezzük a segítő akkumulátor negatív pólusára, a másik végét pedig vagy a lemerült aksi negatív pólusára, vagy a motorblokkra, esetleg egy úgynevezett testpontra, amelynek pontos helyét megtaláljuk az autó kézikönyvében.

6. Ezután indítsuk be a segítő autót, és járassuk a motort nagyjából 2500-as fordulatszámon. Ne legyünk türelmetlenek, ha nem indul azonnal a másik autó. A lemerült akkumulátor töltöttségi szintjétől függően akár 8-10 percig is eltarthat, mire annyira feltöltődik, hogy be lehessen indítani.

7. A kábelek levételének helyes sorrendje is fontos: először a fekete csipeszt kell levenni a feltöltött autó motorblokkjáról, majd a segítő akkumulátorról. Végül pedig a pirosat előbb a feltöltött aksiról, majd a segítőről.

Sz.A.

tabs-top
More in Aktuális
Piacvezető szakvásár Hannoverben

Nemzetközi sajtótájékoztató keretében került sor a közelmúltban (júliusban) az őszi (szeptember 18-23) EMO-2023 kiállítás előzetes beharangozójára,  amelyre mintegy hetven  újságíró...

Close