Az első autó Budapesten

Egy őszi napon 130 éve, Budapesten, a Józsefvárosi pályaudvaron, a
vasutasok átvettek egy fuvarlevelet, amelyen piros tintával volt aláhúzva,
hogy a Németországból, Mannheim Állomásról érkezett árú: AUTOMOBIL, „magajáró kocsi”. Hatsek Béla optikus, műszerész 1895. őszén Németországból, Frankenthalm-ban működő Carl Friderich Benz gyárából rendelte az egyhengeres H.G. típusú Benz-kocsit.

Még nem volt benzinkút Budapesten, ezért a Benz gyár, Budapestre érkezett szerelője egy festékkereskedésben vásárolt, az első indításhoz szükséges benzint és olajat. 1895-ben Benz gyár 135 hasonló kocsit adott el, ebből érkezett egy Budapestre.

Benz autó Budapesten

Magyarországon 1901-ben készült el az első autóközlekedést szabályozó
rendelet (KRESZ). Budapest utcáin ekkor már 38 személyautó közlekedett.
Megalakult a Magyar Automobil Klub.

II. Nemzetközi Automobil Kiállítás plakátja

Német országban, az 1880-as években Wilhelm Maybach-nak a Deutz gázmotorgyárban egyidőben Carl Friedrich Benz-cel megalkotta az első gépjármű benzinmotort. Carl Friedrich Benz német mérnök és gyáros (Karlsruhe XI. 25. meghalt: Ladenburg 1929. IV. 5.) 1885-ben, Frankenhalmi műhelyében megszerkeszti az első működőképes benzinmotoros járművet és 1886-ban szabadalmaztatja 3 kerekű motorkocsiját (automobilját). Tőle függetlenül Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach is robbanómotoros gépkocsit konstruál. A benzinmotornál nagyon fontos a gyújtás: új találmány volt a gyújtómágnes. „Ha kimarad a szikra, minden hiába, akkor a legszellemesebb konstrukció sem segít.” Friedrich Benz Németországi gyárában 1894-ben 67 autót értékesített, egy évvel később 135-öt. Teljesítmény fokozódott 1898-ban 434 autót, 1899-ben 572 kocsit adott el.

Francia országban
Francia ország Párizs mellett Billancourt-ban Louis Renault 1898-ban 60 autót, 1900-ban 200 autót adott el.

Renault Park Phaeton 1904

Később már nagyobb a választék: kicsi, nyitott, 3 lóerős, 2 személyes „velo” típus került forgalomba.

Panhard & Levassor 1912

Francia országban, 20 % licenc díj alapján 1890 – 1900 között Daimler kocsikat épít. A Daimler cégnév nem hangzott jól, Jellinek Emil osztrák -magyar konzul javasolta, lánya után a Mercedes nevet.

Az USA Michigan Államában Detroit várost az autóipar fővárosának nevezik, mert az amerikai autógyártás negyede itt van. A Ford, a General Motors, a Chrysler – Plymouth és az American Motors autógyára is itt található. A fejlődést 1908-ban Henry Ford indította el, amikor elkészítette a T-modell-t, amit már futószalagon gyártottak. Az első amerikai népautó, a híres T modell tervezési munkáit a magyar mérnök Galamb József (Makó, 1881, II. 3. – Detroit, 1955. XII. 4.) végezte. Galamb József mérnök Magyarországon tanult, előszőr szülővárosában, majd Szegeden járt egy még ma is létező szakközépiskolába, ahol Csonka Ferenc – Csonka János, a motorgyártás úttörőjének testvére – volt a kedvenc tanára. A mai Óbudán, Felső- Ipariskolába a mai Bánki Donát Gépészmérnöki Karán tanult, és a Műegyetemet is látogatta. Azután ösztöndíjjal Németországba utazott, ott ismerkedett az autógyártással, majd 1903-ban utazott az USA-ba. A Ford Motor Company Üzemben 40 évig dolgozott. A Gyár tulajdonosa Henry Ford autógyáros volt, akinek legfontosabb irányelve az autók élettartamának növelése volt. A futószalag bevezetése olcsóbbá tette az autókat. A Ford T model abban az időben a legnépszerűbb autó volt, a Világ autóinak fele a Ford T-model volt.

FORD 1911 Model T

Dr. Véghelyi Klára

tabs-top
More in Egyéb
Siklóernyővel léptem át a tízezer repült órát

A debreceni Fülöp Sándor repülőgép és helikoptervezető életútja mondhatni példaértékűnek minősíthető, amely az alábbi interjúban nagyjából tetten érhető. Szerencsésnek mondható...

Close