A Hagyományok Házának még 2020 őszén megjelent “Hallgasd – Olvasd – Mondd!” címen a mellékletes népmeseválogatás-sorozatának első kötete a Kibédi népmesék, a mesehallgatást népszerűsítendő. Ez a téma varázsolt el minket is, amelyet szívből ajánlunk tisztelt Olvasóinknak is.
Nem lehetünk eléggé “felnőttek” ahhoz, hogy ne tudjunk belefedkezni egy-egy akár ismerős, akár az újdonság erejével ható mesébe. Gyermekeink, unokáink, dédunokáink (ha megéljük) pedig élnek-halnak a meséért, főleg ha anyu, apu, vagy nagyi adja elő. A mi képzelőerőnket, fantáziavilágunkat is mesék formálták pici korunktól fogva, akárcsak a mai kicsikét (ha hagyják). Ez erőt adhat nekik is az időnként sziszifuszi küzdelemnek tűnő élet-harcaikban, nemcsak a felnőttek A mese ugyanis terápás, gyógyító célokra is kiváló, ahogy a zenében Mozart zenéje. Hallhatatlannak tűnő művek születhetnek a sok mesehallgatásból: A gyűrük ura című regény írójának halálosan beteg édesanyja meseszereplőnek átlényegülve olvasta azokat a hihetetlen történeteket fiainak gyertyafényes estéken, sejtelmes gyertyaláng mellett a kemény munka után, amiktől Tolkien maga is eljutott a mesemondásig. Sőt a fantázia regény írásáig, lenyűgözve kicsiket és nagyokat. Ő ugyan még nem hallgathatott meséket internetten, de ezet a ma gyermeke megteheti.
A jó mesén felcseperedő gyermekek hallgathatják, olvashatják, akár maguk is szőhetik a történetek szálait. Így, mikor a kezembe vettem a Hagyományok Háza által kiadott Kibédi népmesék című könyvet, ki is próbáltam ezt nagyóvódás gyermekemen, miként reagál rá. Meseolvasás közben játszottunk is: vagy én kérdeztem meg, vagy ha ő kíváncsiskodott néhány kevéssé vagy egyáltalán nem ismert szónál, mit is jelenthet ez. Először jött a sokszor szokásos egyszerű “nem tudom” válasz. De mint edzett anyukák vagy akár nagyik, akik nem adják fel soha, visszadobják a labdát: “te mit gondolsz?”. Akkor kiböki a gyermek. Szinte mindig eltalálta a szó jelentését. Aztán egy-egy mesei fordulatánál megállva megkérdeztem néhány mese meghallgatása után, szerinted mit válaszolhatott erre, mit tehetett az épp aktuális szereplő arra, mi történhetett. Ügyesen megfelelt erre a kérdésre is. Majd legközelebb csak a mese címét árultam el neki, ő milyen mesét találna ki hozzá – kicsit lehet segíteni neki a mesebonyolításban, megmutatva a korántsem szokványos illusztrációkat ehhez a könyvben – például mely három szín és fantáziadús ábrázolás tetszik nekik. Szereti, hogy a kicsi, a védtelen, a kiszolgáltatott, az esetleg butuskának, esetlennek kinéző, amilyennek ő érezheti magát időnként, okos, talpraesett, és minden akadályt legyőz a szeretetével, az odafigyelésével – mint mesehős.
Hogy mennyire tetszik a gyerekeknek a Kibédi népmesék? Nagyon. Ugyanis amikor befejezzük az utolsó mesét is, a gyermek azonnal javasolja, kezdjük elölről. Annyira lenyűgözték a mesék. A mesebonyolítás mesteri, a legkisebb győzelme a gyermek önbizalmát erősíti: ő is valaki. A nem szokványos mesékre rácsodálkozik. A Hamus Pipejke címet felolvasva megkérdeztem, szerinte miről szólhat a mese. Én a Hamupipőkére gondoltam, ő nem. Neki volt igaza, ő a hamuval hozta kapcsolatban. A “Hallgasd – Olvasd – Mondd!” elnevezésű sorozat “olvasd” része után így egy kicsit bemelegítettünk a “mondd” részhez…
Nálunk az olvasás után jött maga a mesehallgatás a mai mesélők előadásában. Nem lehet elégszer meghallgatni, mert ízes nyelven adják elő igazi mesemondó szakértelemmel, játékos hanghordozással, igazodva az épp aktuális nézőközönséghez – egy kicsit a comedia del arte rögtönző középkori műfaja jutott eszembe. A kicsik által is értett humorral szövik át a mesélők a korántsem hétköznapi meséket, és énekekkel színezik az izgalmas, időnként “ki-tudja- hogy- folytatódik” történetet.
Ha már iskolás a gyermek, akkor a mesék azt is megmutatják, hogyan lehet az olvasmányból a magyar mesemondás hagyományait figyelembe véve élőszóban történetet alkotni, hiszen össze lehet vetni a leírt szöveget és az elhangzó mesét. Így a szülők, nagyszülők, mesemondók mellett pedagógusoknak is ajánlják.
A Hallgasd – Olvasd – Mondd! a Hagyományok Háza új sorozatának az alapelvét tükrözi. A sorozat első kötete Dala Sára népmese szakelőadó szerkesztésében készült, az irodalmi köznyelvhez közelítő huszonegy népmese-válogatás Kibédi népmesék címen. Ráduly János erdélyi tanító, folklorista folytatta és teljesítette ki a hetvenes-nyolcvanas években Ősz János és Seprődi János népmesegyűjtő munkáját. A Kis-Küküllő menti Kibéden hallott meséket a néprajztudomány is nagy kincsnek tekinti. .A kibédi adatközlők magyarok és magyar anyanyelvű cigányok voltak, az eredeti népmeséket a kutató magnetofonra rögzítette, majd leírta a felvett szöveget. Ráduly, mint ahogy minden kötetében jelezte is, a hallottakat stilizálta, s az irodalmi köznyelvhez közelítette úgy, hogy a székelyes, “kibédies” íz a történetekben ne csorbuljon. A gyűjtések archaikus, régies elemekben gazdag meseanyagot dokumentáltak, amelyek különlegesen szép nyelvi fordulatokat őriztek meg. Az összeállítás újdonsága abban rejlik, hogy a leírtak mellett a meséket élőben is meg lehet hallgatni a magyar mesemondás hagyományos stílusában, vagyis nem felolvasva, hanem fejből, improvizálva elmondva. Ezeket a Hagyományok Háza egy a kötetben megnevezett weboldalán lehet meghallgatni Bukovics János, Dóra Áron, Fábián Éva, Klitsie-Szabad Boglárka, Kovács Marianna és Soós Emőke előadásában.A kötetben dr. Sándor Ildikó szakmai utószava, a régies és tájszavak jegyzéke, a népmesék forrásmegjelölése és tipológiai besorolása, valamint a mellékleten hallható mesemondók bemutatása is segíti az olvasót. Az archaikus motivikájú tündérmesék, hazugság- formula- és rászedettördög-mesék, tréfás- és állatmesék világának, hangulatának mélyebb megismerését, átélését Streicher András grafikái is segítik.
Bodrog Beáta
Ritkán fordul elő, hogy egy országosan ismert pszichiáter, több rangos szakmai (orvosi) társaság tagja, alkalmasint vezetője, rendkívül nagy elfoglaltsága mellett...